החל פיילוט לבניית שונית אקולוגית במעגן מכמורת

‏25 יולי 2022
החל פיילוט לבניית "שונית שיכוך גלים אקולוגית" להגנה על מצוקי ישראל
החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון החלה בפיילוט במעגן מכמורת המבוסס על טכנולוגיה חדשנית • המטרה: בניית מבניים ימיים טבעיים שיפחיתו את עוצמת הגלים הפוגעים במצוק ובכך לשפר את יציבותו

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון החלה (15.7) בביצוע פיילוט חדשני במסגרתו נבנה מדגים לבניית שונית שבנייתה מתאפשרת עקב התגבשות של מינרלים מומסים הנמצאים במי הים על גבי רשת מתכת. בסופו של התהליך צפויה להיווצר שונית אקולוגית שתהווה בסיס למבנים ימיים שמטרתם שיכוך עוצמת הגלים הפוגעים במצוק החופי בכדי להגן מפני קריסתו. הפיילוט, שנעשה לראשונה בישראל, החל במעגן מכמורת.

שוניות טבעיות משמשות גם כמחסום המפחית את עוצמת הפגיעה וההשפעה של גלים גדולים על המצוק. כחלק מתפיסת החדשנות בחברה למצוקים שעיקרה מציאת פתרונות סביבתיים ויעילים ,נבחרה הטכנולוגייה החדשנית שפיתחה חברת סטארטאפ הבריטית CCell, הטכנולוגיה המבוססת על ניצול משאבי הים -קלציום קרבונט ומגנזיום בתוספת של אנרגיה חשמלית בעוצמה נמוכה לבניית השונית במהירות פי 100 מהמהירות הטבעית של בניית שונית.
בניסוי זה הוכנסו שלושה מבנים תת-מיימים קטנים עם רשת ממתכת המחוברת לחשמל במתח נמוך , מתח החשמל המופעל על מבנה השונית נשלט ומנוהל בצורה דיגיטלית מאנגליה על מנת להביא לתוצאה האופטימלית המותאמת לאזורינו. סביב המתכת גדל סלע גירני, המעבה את המבנה המתכתי ושיגדיל את ההתנגדות לגלי הים לעבור דרכו ובכך מרכך את עוצמתם,בכך, יהיה ניתן לבלום את עוצמת הגלים הפוגעים במצוק החופי והן על ידי שבירתם המוקדמת של הגלים לפני שהם פוגעים בחוף . אפקט נוסף שצפוי להווצר הוא הרחבת קו החוף על ידי האטה של הגלים מעבר למערכת שתונח ושיקעת גרגירי החול .
בנוסף משמש המבנה הימי הטבעי בסיס לצמחיה ימית שהופכת להיות חלק בלתי נפרד מהמבנה וליצירת שונית אקולוגית.
טכנולוגיה זו נוסתה בהצלחה במקסיקו ובאנגליה וכעת, החברה להגנות המצוקים, מבקשת לבחון את הטכנולוגייה החדשנית במי הים התיכון. התהליך צפוי להימשך בין שלושה לארבעה חודשים, ובסופו צפויה להיווצר על גבי הרשת אבן טבעית ושחוסמת את רובה.
בכוונת החברה להשלים את הניסויים הכוללים בחינת עמידות ,אפקטיביות והרצת מודלים נדרשים וקידום המענה ליישום בחופי המצוק כבר בשנה הבאה.
פרט להיותו של הפתרון סביבתי ופשוט הוא עלותו הזולה מעלויות של החלופות שקיימות היום כגון שוברי גלים וזה עוד בלי להתייחס להשפעה הסביבתית שלהם.


מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון, אילן לביא: "הפרויקט לבניית שונית שיכוך גלים אקולוגית היא חלק מתוכנית החדשנות למענה כולל להגנה על מרחבי המצוק החופי בישראל. מדובר בפתרון סביבתי בר-קיימא הבנוי להחזיק מעמד לאורך זמן ולאפשר הגנה ימית למרחב המצוק גם באזורים רגישים סביבתית ,מה שהיום לא קיימים כמעט כלים לכך, בנוסף יצמצם כניסה של חומרים חיצוניים (סלעי בזלת לדוגמא) אל תוך הים ואת הזיהום הסביבתי שנובע מפעילות שינוע זו. הטכנולוגייה הייחודית של הפיילוט בטוחה לשחיינים וגם לבעלי החיים בסביבה.
חשוב לציין כי הצורך לריכוך הגלים בחופי ישראל לא מוגבל רק לצרכי המצוק, בחודשי הקיץ הגלים מתגברים והסכנה בים מטביעות עולה ופתרון שכזה יכול להועיל גם בכך ולהציל חיים .
פעילות זו הוא כחלק ממאמצנו להאיט ולבלום את קריסת המצוקים בישראל ולהפוך את המרחב המצוק החופי לבטוח לשימוש למשתמשי החוף ויציב לפיתוח בראש המצוק. אנחנו נמשיך לקדם פתרונות חדשניים וטכנולוגיים ועוד השנה יש לנו כבר עוד 2 ניסויים מעניינים בתחום הזה."

פרוייקט זה מצטרף לשורה של פרוייקטים נוספים שמבצעת החברה בפריסה ארצית על מנת לשמור על המצוקים בישראל, ביניהם: בניית שוברי גלים בנתניה, הזנת חול להרחבת רצועת החוף באשקלון ועוד.

רקע על החברה:

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ כפופה למשרד להגנת הסביבה והינה זרוע ביצוע לפרויקטים לטיפול בנושא התמוטטות המצוק החופי. מטרתה העיקרית של החברה הינה לתכנן, לבצע ולתחזק את הקמת הגנות הימיות, ולהעניק שירותי ניהול, תיאום וייעוץ למדינה בכל הנוגע לקידום ההגנות היבשתיות לעניין התמוטטות המצוק החופי, וניטור קצב נסיגת המצוק.
















CCELL: PRESS RELEASE, v1 21rd July
A PILOT HAS BEGUN FOR THE CONSTRUCTION OF AN “ECOLOGICAL DAMPING REEF” FOR THE PROTECTION OF ISRAELI CLIFTS

[Article deleted my MCCP]

Quote from Dr Will Bateman
The CEO of CCell, Dr Will Bateman: “We are delighted to have been invited by MCCP to bring our technology to Israel, working alongside MCCP, to design and deploy reefs that address Israel’s significant coastal erosion challenges. With the additional support from the British Embassy, we are also forming some exciting collaborations with innovative Israeli Companies and Universities to enhance the marine ecosystem around the reefs, including restoring fish and seagrass. It has been wonderful to work with Ilan Lavi and his team at MCCP, and we look forward to years of close collaboration”.

Background on the CCell Company
CCell Renewables is a British company whose mission is to combat coastal erosion by working with nature to restore a sustainable balance to coastal environments and bring lasting protection to communities around the world. CCell’s first projects are in the Yucatan, Mexico and the UK. CCell reefs are designed to mimic the wave attenuation properties of real coral reefs, which can absorb up to 97% of wave energy.



For further information:
CCell Renewables - https://www.ccell.co.uk/
Dr Will Bateman, Founder & CEO: will@cell.co.uk / info@ccell.co.uk / +44 (0)7779 259 614