הפתרון האקולוגי להגנה על מצוקי ישראל

הפתרון האקולוגי להגנה על מצוקי ישראל  

החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון החלה בפיילוט לבניית "שונית שיכוך אקולוגית" במעגן מכמורת המבוסס על טכנולוגיה חדשנית • המטרה: בניית מבניים ימיים טבעיים שיפחיתו את עוצמת הגלים הפוגעים במצוק ובכך לשפר את יציבותו

 

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון החלה  בביצוע פיילוט חדשני במסגרתו  נבנית שונית  המבוססת על התגבשות של מינרלים מומסים הנמצאים במי הים על גבי רשת מתכת. בסופו של התהליך צפויה להיווצר שונית אקולוגית שתהווה בסיס למבנים ימיים שמטרתם שיכוך עוצמת הגלים הפוגעים במצוק החופי בכדי להגן מפני קריסתו. הפיילוט,  שהוא ראשון מסוגו בישראל, מתבצע בימים אלה במעגן מכמורת.

 

שוניות טבעיות משמשות גם כמחסום המפחית את עוצמת הפגיעה וההשפעה של גלים גדולים על המצוק. כחלק מתפיסת החדשנות בחברה למצוקים שעיקרה מציאת פתרונות סביבתיים ויעילים, נבחרה טכנולוגיה חדשנית שפיתחה חברת הסטארטאפ הבריטית CCell, הטכנולוגיה המבוססת על ניצול משאבי הים -קלציום קרבונט ומגנזיום בתוספת של  אנרגיה חשמלית בעוצמה נמוכה לבניית השונית במהירות של פי 100 מהמהירות הטבעית של בניית שונית.

 בניסוי זה הוכנסו שלושה מבנים תת-מיימים קטנים עם רשת ממתכת המחוברת לחשמל במתח נמוך, מתח החשמל המופעל על מבנה השונית נשלט ומנוהל בצורה דיגיטלית מאנגליה  על מנת  להביא לתוצאה האופטימלית המותאמת לאזורינו. סביב המתכת גדל סלע גירני, המעבה את המבנה המתכתי ושיגדיל את  ההתנגדות לגלי הים לעבור דרכו ובכך מרכך את עוצמתם. בכך, יהיה ניתן לבלום את עוצמת הגלים הפוגעים במצוק החופי   ואת שבירתם המוקדמת של הגלים לפני שהם פוגעים בחוף. אפקט נוסף שצפוי להיווצר הוא הרחבת קו החוף על ידי האטה של הגלים  ושיקוע גרגירי החול. בנוסף משמש המבנה הימי הטבעי בסיס לצמחיה ימית שתהפוך לחלק בלתי נפרד מהמבנה ומיצירת השונית האקולוגית.

 

טכנולוגיה זו נוסתה בהצלחה במקסיקו ובאנגליה וכעת, החברה להגנות המצוקים, מבקשת לבחון את הטכנולוגיה החדשנית גם במי הים התיכון. התהליך שהחל לפני כחודש וחצי צפוי להימשך כחודשיים נוספים, ובסופו צפויה להיווצר על גבי הרשת אבן טבעית שחוסמת את מעבר הגלים.

 

בכוונת החברה להשלים את הניסויים הכוללים בחינת עמידות, אפקטיביות והרצת מודלים נדרשים וקידום המענה ליישום בחופי המצוק כבר בשנה הבאה. יש לציין כי מעבר להיותו  פתרון סביבתי , פשוט וידידותי לסביבה הימית, גם העלות הכספית היא נמוכה ביחס לחלופות שקיימות היום כגון: שוברי גלים שנחשבים פתרון יקר ופחות סביבתי.

 

מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי הים התיכון, אילן לביא: "הפרויקט לבניית שונית שיכוך גלים אקולוגית היא חלק מתוכנית החדשנות למענה כולל להגנה על מרחבי המצוק החופי בישראל. מדובר בפתרון סביבתי בר-קיימא  שצפוי להחזיק מעמד לאורך זמן ולאפשר הגנה ימית למרחב המצוק גם באזורים רגישים סביבתית. בנוסף הוא יצמצם כניסה של חומרים חיצוניים (סלעי בזלת לדוגמא) אל תוך הים ואת הזיהום הסביבתי שנובע מפעילות שינוע זו. הטכנולוגיה הייחודית של הפיילוט בטוחה לשחיינים וגם לבעלי החיים בסביבה. חשוב לציין כי הצורך לריכוך הגלים בחופי ישראל לא מוגבל רק לצרכי המצוק, בחודשי הקיץ הגלים מתגברים והסכנה בים מטביעות עולה ופתרון שכזה יכול להועיל גם בכך ולהציל חיי אדם.

פעילות זו היא חלק ממאמצנו להאיט ולבלום את קריסת המצוקים בישראל ולהפוך את מרחב המצוק החופי  לבטוח לשימוש למשתמשי החוף  ויציב לפיתוח בראש המצוק. אנחנו נמשיך  לקדם  פתרונות חדשניים וטכנולוגיים. פרוייקט זה מצטרף לשורה של פרוייקטים נוספים שמבצעת החברה בפריסה ארצית על מנת לשמור על המצוקים בישראל, ביניהם: בניית שוברי גלים בנתניה, הזנת חול להרחבת רצועת החוף באשקלון ועוד".

 

מנכ"ל חברת CCell, ד"ר וויל בטימן: "אנו שמחים להביא את הטכנולוגיה שלנו לישראל, ולסייע לחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, לתכנן ולפרוס שוניות הנותנות מענה לאתגרי שחיקת החוף המשמעותיים של ישראל".

 

 

אודות החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון:

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ כפופה למשרד להגנת הסביבה והינה זרוע ביצוע לפרויקטים לטיפול בנושא התמוטטות המצוק החופי. מטרתה העיקרית של החברה הינה לתכנן, לבצע ולתחזק את הקמת הגנות הימיות, ולהעניק שירותי ניהול, תיאום וייעוץ למדינה בכל הנוגע לקידום ההגנות היבשתיות לעניין התמוטטות המצוק החופי, וניטור קצב נסיגת המצוק.

 

אודות CCell Renewables :

CCell Renewables היא חברה בריטית שהמשימה שלה היא להילחם בשחיקת החופים על ידי עבודה עם הטבע כדי להחזיר איזון בר קיימא לסביבות החוף ולהביא הגנה מתמשכת לקהילות ברחבי העולם. שוניות CCell נועדו  לדמות את תכונות הנחתת הגלים של שוניות אלמוגים אמיתיות, שיכולות לספוג עד 97% מאנרגיית הגלים.

 

 

לפרטים נוספים:

יפתח קרמר, 052-3844434

איל לרמן, 052-5796984