הסתיים שלב א' של פרויקט ההגנה על המצוק החופי בנתניה

הסתיים שלב א' של פרויקט ההגנה על המצוק החופי בנתניה

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון השלימה השבוע את הקמתם של 6 שוברי גלים ונערכת להמשך הפרויקט בחלקו הדרומי שיכלול בניית 6 שוברי גלים נוספים. המטרה: לספק הגנה טובה וארוכת שנים למצוק המסוכן והמאוכלס ביותר בישראל

 

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון השלימה השבוע את פרויקט הגנת המצוק בנתניה בחלקו הצפוני (שלב א') ונערכת לפינוי דרכי הגישה והדורבנות, ולהמשך הפרויקט בחלקו הדרומי (שלב ב').

 

סיום בניית שלב א' של הפרויקט, בהשקעה כספית של כ-100 מיליון שקל, וכללה הקמת 6 שוברי גלים והזנת חול בהיקף של 200 אלף קוב לצורך הרחבת החופים. הפרויקט בוצע ע"י חברת מעגן עבודות ימיות וצלילה בע"מ, פרויקט ברמה מקצועית גבוהה מאוד. העבודות נועדו להפחית את עוצמת הגלים שפוגעים במצוק ולהרחיק את שפת הים מהמצוק, ובכך להבטיח את יציבותו, ולספק הגנה טובה וארוכת שנים למצוק המסוכן והמאוכלס ביותר בישראל.

 

ההגנה על המצוק בנתניה הינו פרויקט שוברי הגלים הגדול ביותר שמקודם בארץ, והוא כולל הקמה של 12 שוברי גלים מחוף סירונית דרומה עד לחוף לגון והזנת חול לצורך הרחבת רצועת החוף. הפרויקט שהחל באפריל 2021 מתפרש על פני כ-3.5 ק"מ של רצועת חוף. את תכנית ההגנה על המצוק החופי יזמה ומקדמת החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית נתניה.

 

שלב ב' של הפרויקט יכלול הקמת 6 שוברי גלים נוספים מדרום לששת שוברי הגלים שנבנו בשלב א'.

 

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "הסתיים שלב א' בפרויקט שוברי הגלים הגדול בארץ, שמטרתו הגנה על המצוק החופי בנתניה. הגנה על מצוקי הים קריטית, כדי לספק הגנה ויציבות. בקיץ האחרון חווינו מספר אירועי הידרדרות ונפילה של המצוק – ואם כל הגופים לא יפעלו במהירות וכנדרש, לא ניתן להבטיח שקריסות כאלה לא יקרו בהמשך ויסכנו חיי אדם. המדינה חייבת לספק הגנת למצוקי החוף שלה, ומשום כך, העברתי בימים האחרונים טיוטת הצעת מחליטים חשובה להגנות המצוקים להערות המשרדים הרלוונטיים, כדי לעבור לשלב הבא ולייצר אזור בטוח לציבור".

 

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר: "ברכות לחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון  על סיום השלב הראשון בפרויקט המורכב והחשוב הזה של הגנה על המצוק. הפרויקט הינו אחד מפרויקטי הדגל בנתניה שנועד לשמור על משאבי הטבע, תוך דאגה לבטיחותם ולשלומם של תושבי העיר והבאים בשעריה.

הקמת החברה להגנות מצוקי חוף הים התיכון  הינה תוצאה של מאבק ממושך של למעלה מעשור שניהלתי אל מול גופים ממשלתיים ומקצועיים רבים שאף לווה בפנייה לבג"צ. אני שמחה שהחזון הפך למציאות".

 

מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, אילן לביא: "שימור המצוק החופי בנתניה הוא משימה לאומית. אני שמח לבשר על סיום בניית ששת שוברי הגלים הצפוניים שאושרו בשלב הראשון וכעת נוכל להמשיך לשלב השני ובו בניית 6 שוברי גלים נוספים. החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון תמשיך לפעול יחד עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית נתניה על מנת להבטיח שהמצוק וחופי הים יהיו פתוחים ובטוחים  לציבור עשרות שנים קדימה תוך מיצוי הפוטנציאל הטמון ברצועת החוף".